czwartek, 29 listopada 2012

Żurawina

Żurawina pochodzi z Ameryki Północnej, gdzie reprezentuje rośliny wrzosowate. Bagienne borówki (Vaccinum okxycoccus) rosną także w Europie i Azji, choć jest ich na tych obszarach zdecydowanie mniej.



Zainteresowanie owocami tego ziela stale rośnie z powodu wzrastającej liczby ludzi ze słabym układem odpornościowym. Jej działanie zwalcza wiele groźnych bakterii - wystarczy tu wymienić inwazyjną bakterie E coli i wiele innych drobnoustrojów, doprowadzających do owrzodzeń żołądka, zaburzeń jelit i stanów zapalnych układu moczowego.

Antyoksydanty, zawarte w żurawinie, głównie w jej naturalnych barwnikach, nie tylko podnoszą odporność, ale zmniejszają ryzyko nowotworów, zawałów, eliminują zły cholesterol i nie dopuszczają do powikłań serca oraz uelastyczniają naczynia krwionośne.

Najważniejsze minerały i witaminy


Żurawina zawiera dużą ilość potasu, który dba o nasze elektrolity. Przeważnie cierpimy na jego niedobór, co skutkuje nadciśnieniem. W 100 gramach żurawiny jest aż 90 mg potasu. Poza nim, dostarcza także żelaza, magnezu, wapnia, fosforu i jodu. Żurawina jest dobrym źródłem witaminy C, B1, B2, B6, E i prowitaminy A. Kwasy (witamina C) oraz przeciwutleniacze (flawonoidy, antyoksydanty) nie dopuszczają do infekcji dziąseł, utrudniając potencjalnym wrogom (bakterie) przyczepianie się do tkanek.



Przeciwwskazania do spożywania żurawiny


- osteoporoza (szczawiany, zawarte w żurawinie, utrudniają przyswajanie    wapnia)
- kamica żółciowa
- proteza zastawki dwudzielnej
- spożywanie warfaryny (lek na schorzenia serca)
- nie podajemy niemowlętom i małym dzieciom, z uwagi na słabo ukształtowany
  układ pokarmowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.