wtorek, 5 marca 2013

Fasola Jaś- bezpieczne białko

Fasola to doskonały produkt. W wielu kuchniach świata jest narodowym specjałem (Brazylia, Portugalia). W przeciwieństwie do mięsa nie niesie ryzyka nadciśnienia, czy otyłości. Nieprawdą jest, że z jej spożywaniem narażamy się na wzdęcia, czy podobne kłopoty żołądkowe. Podobnie, jak z kulinarną obróbką kapusty, tak i z fasolą, nie dodajemy do niej tłustych dodatków typu kiełbasa lub boczek. To właśnie wieprzowe dodatki w połączeniu z warzywnymi produktami, czynią w organizmie wiązankę piorunującą.
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

Fasola biała (Jaś), jak i inne odmiany są pyszne, ale przed spożyciem musimy je moczyć w wodzie przynajmniej 12 godzin. Na drugi dzień porządnie płuczę pod bieżącą wodą. Pierwszą wodę z gotowania również warto by  odcedzić z uwagi na zawartość puryn. Są to zbędne związki, powodujące nadmiar fermentacji w przewodzie pokarmowym. Po właściwej obróbce gotujemy fasolę około godziny, doprawiając ziołami - kminek, majeranek, tymianek (żadnych veget, czy innych glutaminianów sodu), cebulka, czosnek, pomidory, sól i pieprz.
Jak gotować fasolę, groch, cieciorkę?

Właściwości fasoli białej



Fasola jest cennym źródłem białka, witamin (A, B, E, PP) i minerałów (wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo). Posiada właściwości zasadotwórcze, co przy obecnym trybie życia i diecie, bogatej w produkty przetworzone, ma bardzo duże znaczenie. Spożywanie roślin strączkowych ma dobroczynny wpływ na florę w jelitach, prawidłowe funkcjonowanie trzustki, wątroby i jelita grubego. Fasola to naturalne źródło lecytyny. Najwięcej jej posiada soja, ale jej ziarno nie trawi się najlepiej. Wartościowsza jest dla organizmu ludzkiego po specjalnej obróbce, polegającej na sfermentowaniu. Korzystnie spożywać ją w na przykład w postaci tofu.
Polecam:
Cieciorka na zdrowe odchudzanie i skołatane serc

Polecam dania z fasolą:
Zapiekanka ze szpinakiem i fasolą przepis na zdrowie
Fasola Jaś z kurczakiem
Zupa z fasoli Jaś
Sałatka jarzynowa Jaś

16 komentarzy:

  1. Uwielbiam fasole z przyprawami, ale nie wiedziałam że powinno się dodawać do moczenia ocet winny , co to daje i czy można go wymienić na jabłkowy?
    pozdrawiam serdecznie !
    PS. czy mogłabyś zrobić post o zamiennikach nabiału?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ocet winny, jak i jabłkowy przyspiesza wypłukiwanie szkodliwych puryn a przede wszystkim zmiękcza fasolę, więc szybciej się ugotuje. Nie stosujemy octu spirytusowego ani kwasku cytrynowego, gdyż obie te substancje źle wpływają na organizm.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuje, ! tak tez teraz będę robiłam :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się, że rozwiałam kilka Twoich wątpliwości. Polecaj mojego bloga znajomym, bliskim lub przyjaciołom. Niedawno zaczęłam dzielić się moją wiedzą, więc kontakt z odbiorcą jest dla mnie bardzo ważny.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszę o odpowiedz czy,czerwona fasola jest tak samo zdrowa i ma takie same właściwości jak fasola biała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej. Ma porównywalny skład - zdrowe białko i nawet nieco więcej błonnika od białej fasoli, bardzo cenną witaminę B1(tiamina - antydepresyjne właściwości) i B3 (kwas foliowy- niezbędny dla kobiet w ciąży), makro- i mikroelementy, izoflawony. Polecam

      Usuń
  6. Witam. Dobrze, że w końcu rozwiałem wątpliwości. Jestem w trakcie lektury "4-godzinne ciało" Tima Ferrissa i jadę na diecie slow-carb. W pierwszym tygodniu zgubiłem prawie 2 kilo! Nie jestem grubasem, tylko nieco nabity (21% t.tłuszczowej). W tym tygodniu postanowiłem zastąpić czerwoną fasolę z puszki białą w formie fasolki po bretońsku. Jest smaczna i zostaje głównym składnikiem mojej diety, 2 razy dziennie będę ją pochłaniał. Polecam wszystkim książkę i dziękuję za artykuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę koniecznie się zaznajomić z tą lekturą. Dzięki, za komentarz. Pozdrawiam i życzę smacznej, zdrowej i skutecznej diety. Powodzenia

      Usuń
  7. Halo dzień dobry ! Proszę napisz cos o roli fasoli w diecie dla cukrzycy typu 2

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj
      Myślę, że jeszcze w maju uda mi się opublikować posta na podany temat
      Pozdrawiam Weronika

      Usuń
  8. Najgorsza ze wszystkich strączkowych jest soja – jeszcze zaledwie kilkaset lat temu uważano tę roślinę za niejadalną dla ludzi. Przemysł i hodowla stworzyły mutanta, którego następnie marketing promował jako zdrową alternatywę dla mięsa. Nic bardziej mylnego! Soja ma najwyższą ilość kwasu fitowego ze wszystkich zbóż i roślin strączkowych. Soja zaburza trawienie i zwiększa zapotrzebowanie na witaminy B12 i D.

    Estrogeny z soi wpływają na układ hormonalny, powodują uszkodzenia płodów, za wczesne dojrzewanie dziewczynek i za późne chłopców. Noworodki karmione wyłącznie kaszkami sojowymi dostają codziennie tyle estrogenów, ile zawiera co najmniej 5 tabletek antykoncepcyjnych. Fitoestrogeny także powodują raka piersi, choroby tarczycy, wpływają na długość cyklu miesięcznego, powodują bezpłodność u kobiet i zmniejszenie ilości testeronu u mężczyzn – mnisi buddyjscy jedli tofu, żeby nie myśleć o kobietach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma w mojej kuchni tej rosliny, zwłaszcza po tym, jak słyszę, że niszczy sie brazylijskie lasy, by sadzić modyfikowaną soję. Drugi aspekt to fakt, że przy mojej grupie krwi jest niewskazana.

      Usuń
  9. a haschimoto i fasola? cieżko mi zrzucić wage ..staram sie bardzo... od 3 dni jem młodą fasole jasiek ..podgryzam przez cały dzień..w sumie to jem sniadanie (styropiany ryżowe razy 3 z szynką i musztardą )a po tym cału dzień skubie fasole...brzuch zrobił sie jak balon !!! a nie był taki ! prosze o podpowiedz..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fasola ma zwiazki, które mają wpływ na wzdęcia, ale nie każdy ich doświadcza, zwłaszcza kiedy fasola zostanie odpowiednio przygotowana - trzeba fasolę zalac wodą na minimum 12 godzin, potem odlać wodę i przepłukać. Nalac świeżej i dopiero gotować przez około godzinę. Jesli mimo to samopoczucie nieciekawe trzeba po prostu nie jeść roślin motylkowych a próbować w diecie na przykład kaszy jaglanej, jęczmiennej, gryczanej. Każdy człowiek ma inną przyswajalność i stopień tolerancji produktów spożywczych.

      Usuń
  10. Ja z fasola robię tak jak radził ojciec Jan Grande: sucha fasolę zalewam wrzątkiem na 15 minut, potem odcedzam, zalewam zimną wodą i daję kminek cały, nie mielony. Tak mocze 12 h i gotuję w tej samej wodzie.

    OdpowiedzUsuń
  11. ja używam białej fasoli Starchlite w kapsułkach - udało mi się zrzucić prawie 8 kilo i utrzymać niższa wagą dzięki be light + plus - spróbujcie sami ! :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.