sobota, 2 czerwca 2012

Witaminy rozpuszczalne w wodzie Część IV

Witamina B9 – zwana kwasem foliowym (folacyna) – ma wpływ na przemianę materii, rozwój komórek, prawidłowy rozwój noworodków, przekazywanie genów, skład krwi (krwiotwórcza), pracę mózgu, układu nerwowego i pokarmowego. Brak tej witaminy objawia się niedorozwojem płodu, zaburzeniami w budowie krwi, rozdrażnieniem, lękiem, powikłaniami w przewodzie pokarmowym i chorobami serca.

Gdzie szukać witaminy B9? - wątroba i mięso wołowe, jaja, mleko i przetwory, otręby, rośliny liściaste (boćwina, szpinak, kapusta), groszek zielony, fasolka szparagowa, bób,  ziarna zbóż, kasze, drożdże



Witamina H – zwana biotyną, odpowiada za przemianę białek i tłuszczy, pomocniczo przy metabolizmie cukrów a wraz z witaminą K,  usprawnia krzepnięcie krwi, jest transporterem dwutlenku węgla i korzystnie wpływa na stan skóry i włosów.

Gdzie szukać witaminy H? – mleko i przetwory, jaja, mięsa drobiowe, wołowe i wieprzowe, pszenica (ziarno), śledzie, tran, rośliny z zawartością karotenu (marchew, dynia, papryka, brokuły, pomidory)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.