sobota, 16 czerwca 2012

Niedoceniane ziemniaki


  Historia ziemniaka 

Ziemniak przypłynął z Peru do Europy w XVI wieku. Wywodzi się z rodziny psiankowatych, podobnie jak pomidor. Wielki hetman Jan III Sobieski podarował je swojej żonie - Marysieńce, wracając ze słynnej odsieczy pod Wiedniem w 1683 roku. Kariera ziemniaka i jego popularność w dużym stopniu rozwiązała problem głodu na świecie.

 

Ziemniaki nie tuczą.


Często słyszę opinie, że ziemniaki tuczą. Sto gram tych cudownych bulw, po ugotowaniu zawiera jedyne 75 cal, skąd więc wzięła się głupia teoria, oskarżająca jedno z najsmaczniejszych warzyw za sprawcę nadwagi. Nawet jeśli zjemy ich dziennie pół kilograma to dostarczą nam tylko 375 kalorii, oczywiście bez kalorycznych dodatków, jak obfite sosy, faszerowanie pure e ze śmietaną, masłem i.t.d. Ziemniak przetworzony na frytki z oleju, lub chipsy to zaiste źródło złych  kalorii i ciężkiego tłuszczu, który zapycha nam żyły. Tłuszcz, zwłaszcza olej roślinny jest bardzo zdrowy, ale na zimno. Powyżej 40 stopni C. traci drogocenne kwasy NNKT.

  Ziemniak leczy

Ziemniaki działają zasado-twórczo, co przy współczesnej diecie ma ogromne znaczenie. Po co walczyć ze zgagą, wystarczy zadbać o produkty równoważące nadmiar kwasów. Wywar z ziemniaków goi śluzówkę, gardło, nasiadówki na gotowanych obierkach zwalczają przypadłości w okolicach intymnych a jako napój, goi wrzody żołądka. Systematyczne picie soku z surowych ziemniaków, zmniejsza nadciśnienie, leczy układ pokarmowy, ładuje organizm witaminą C i skutecznie rozkrusza kamienie żółciowe i nerkowe.

  Jak spożywać ziemniaki

Przygotowanie ziemniaków do spożycia powinno być najprostsze, odrzucając długotrwałe obróbki w wysokich temperaturach, szczególnie w tłuszczach. Najzdrowsze są młode ziemniaki. Nie obieramy ich, lecz jedynie myjemy i gotujemy na parze. Kroimy w dowolne kształty, doprawiając do smaku i kropiąc chłodnym olejem roślinnym lub oliwą. Można  je grillować z niewielką ilością tłuszczu i przyprawami. Bardzo zdrowe i smaczne są sałatki ziemniaczane, z dodatkiem innych warzyw lub solo, z odrobiną majonezu własnej roboty. Jeśli już tak bardzo kochamy frytki, nie katujmy się, zjedzmy raz na dwa tygodnie, metodą zapiekania w piekarniku, nic się nie stanie. Najgorsze są te tradycyjne i serwowane poza domem. Chipsy powinny zniknąć ze sklepów, podnoszą ciśnienie nawet dzieciom. Kiedyś ich nie było i nikt z tego powodu nie płakał, zadowalając się na przykład preparowanym ryżem. W sklepikach szkolnych powinny się pojawić jabłka i inne zdrowe przekąski.


Co zawierają ziemniaki?

Ziemniaki to wspaniałe warzywa i słusznie od dawna uważane za podstawę diety. Mgr.inż. Zofia Wieczorek - Chełmińska w Zasadach żywienia i dietetyki stosowanej, podaje zawartość witamin, minerałów, błonnika. dla 100 gram surowego ziemniaka. Oprócz wymienionych wartości, ziemniak odznacza się sporą zawartością witaminy H i K oraz żelaza i potasu. 
  
Nazwa

Jednostka
Ilość
energia
kalorie
60
białko
g
  1,2
tłuszcz
g
  0,1
błonnik
g
  1,4
Wapń (Ca)
mg
   8
Magnez (Mg)
mg
 14
Fosfor (P)
mg
 20
karoten
µg
 20
Witamina B1
mg
   0,063
Witamina B2
mg
   0,031
Witamina PP
mg
  1,33
Witamina C
mg
 12


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.