poniedziałek, 28 maja 2012

Życiodajne pierwiastki, cz I

Dorosły człowiek składa się z ok. 1 kilograma wapnia, 0,7 kilograma. fosforu, 24,5 dekagramów potasu, 17,5 dekagramów siarki, 10 dekagramów chloru, 10 dekagramów sodu, 3,5 dekagrama magnezu i śladowych ilości żelaza, cynku, manganu, kobaltu, miedzi, jodu oraz innych, niemniej potrzebnych minerałów. Zachwianie odpowiednich ilości, któregokolwiek z pierwiastków, skutkuje poważnymi zaburzeniami w organizmie.

Wapń (Ca) – buduje szkielet, zęby i mięśnie, stabilizuje pracę serca, układ nerwowy, odpornościowy i stan elektrolitów . Jego niedobór powoduje próchnicę zębów, osteoporozę, poddatność na infekcje i wiele innych schorzeń.

Gdzie szukać wapnia?

Najcenniejsze źródła to: produkty mleczne, ryby, pietruszka, seler, boćwina, jarmuż, kapusta, płatki owsiane, fasola strączkowa, koperek

Fosfor (P) - wchodzi w skład budowy kośćca, mięśni i mózgu, stymuluje układ nerwowy i metabolizm. Zachwianie poziomu fosforu objawia się: nieprawidłową budową kości, niepokojem i zaburzeniami w oddychaniu

Gdzie szukać fosforu?

Najcenniejsze źródła to: produkty mleczne, jaja, mięso, ryby, płatki owsiane, makarony, pieczywo Graham i razowe, groszek zielony, pietruszka, jarmuż, jabłka

Siarka (S) – bierze udział w budowie struktury białek, jej nadmiar objawia się połyskiem włosów, natomiast niedobór u nikogo nie został stwierdzony.

Gdzie szukać siarki?

Najcenniejsze źródła to: przetwory mleczne, mięso, orzechy, rośliny strączkowe
Czytaj dalej 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.