środa, 3 grudnia 2014

Orzechy włoskie jeść czy nie jeść

Orzechy włoskie, jeśli tylko nie jesteśmy na nie uczuleni, od jesieni po wiosnę powinny być codziennie w diecie. Kilka sztuk, 6-8 kuleczek zupełnie wystarczy a objadać się nie ma potrzeby: po pierwsze z powodu sporej ilości kalorii - około 600 kalorii w 100 g , po drugie z uwagi na bogactwo składników odżywczych.  Najlepiej je dostarczać z umiarem i codziennie.


Szczególnie należy podkreślić, ze orzechy włoskie są bardzo dobrym żródłem witaminy E, słusznie nazywanej witaminą młodości, kwasu foliowego oraz magnezu i potasu. To dzięki nim organizm regeneruje mózg, serce, nadszarpany cywilizacyjnymi chorobami układ krwionośny, nerwowy i metabolizm.
Systematycznie i z umiarem spożywając orzechy, możemy znacznie podnieść odporność organizmu, uwolnić się od stresów, by z uśmiechem i ufnością budzić się każdego dnia. Przy dobrej diecie warunek jest jednak jeden - trzeba do niej dołożyć pozytywne myślenie.

Orzechy włoskie najważniejsze składniki

Witaminy - ,B6, B9 -kwas foliowy), E,  A, C, K, PP (witamina E - ponad 6 mg w 100 g orzechów)
Najważniejsze minerały: potas, magnez, żelazo, cynk, selen, fosfor, wapń, miedż, mangan
Białko: około 17 g w 100 g
Zdrowe tłuszcze nienasycone (między innymi omega 3 i 6) - razem około 60 g w 100 g
garbniki bogate w przeciwutleniacze
węglowodany
błonnik

Orzechy włoskie działanie


poprawiają pracę serca i wzmacniają naczynia krwionośne  

poprawiają pracę mózgu i funkcjonowanie układu nerwowego

wzmacniają układ odpornościowy, dostosowując przeciwciała do zagrożenia groźnymi drobnoustrojami (obecność selenu, cynku, żelaza i zdrowych tłuszczy)

orzechy w diecie to naturalny sposób na stresy i zmartwienia

regulują ciśnienie krwi, dzięki uelastycznianiu naczyń krwionośnych, zapobiegając tym samym zawałom.

trwają badania na potwierdzenie znacznych właściwości antyrakowych (obecność selenu)

mają wpływ na piękną skórę włosy i paznokcie

liście i zielona owocnia wykazują działanie przeciw pasożytnicze i przeciwbakteryjne (nalewki na orzechach lub napar z liści likwiduje dolegliwości w obrębie przewodu pokarmowego)

zastosowanie w kosmetyce, poprawiające kondycję i koloryt skóry, włosów i paznokci


Jak jeść orzechy włoskie (owoce)?


Orzechy najlepsze to te świeżo wyjęte z łupinek, jeśli nie ma na nich śladów grzybów i pleśni. Można je prażyć, gotować, dodawać do sałatek, ciast, placuszków, pieczeni, zup... 

Całe orzechy w łupinach powinno się przechowywać w chłodnym i ciemnym miejscu. Rozłupywać należy tyle, ile w danej chwili potrzeba. Tylko takie orzechy mają najwięcej właściwości odżywczych i leczniczych.

Orzechy łuskane ze sklepu nie mają już tyle wartości, bo cenne składniki, niestety się utleniają. Jeśli sytuacja nas zmusza do użycia takich orzechów, trzeba je opłukać pod bieżącą wodą i przelać wrzątkiem, bo nie dość, że straciły sporo to jeszcze posypano je chemią, żeby mogły długo poleżeć na półkach.



Z orzechów mielonych, najlepiej samodzielnie, przygotujemy mnóstwo pysznych mas do smarowania kanapek lub do przełożenia ciasta.

Przepisy z orzechami



4 komentarze:

  1. Orzechy włoskie uwielbiam. Wolę te, niż arachidowe czy laskowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację - włoskie mają charakter i smak

      Usuń
  2. codziennie zjadam jeden orzeszek, lubię pochrupać troszkę. Robię sobie taką mieszankę i chrupię jako przekąskę.
    1 orzech włoski, 1 łyżeczka słonecznika łuskanego, 1 łyżeczka pestek dyni,- mieszam to i chrupię. Bardzo mi to smakuje. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja też tak lubię - może to sugestia, ale czuję, jak poprawia mi się samopoczucie. Dziekuję za odwiedziny na blogu. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.