środa, 25 września 2013

Siemię lniane odżywia i leczy


W. Domogród
Nasiona lnu popularnie zwane siemieniem lnianym od wieków służyły naszym przodkom jako strawa i panaceum na wszystkie braki w diecie. Te cudowne ziarenka zawierają mnóstwo cennych składników. Najważniejsze z nich to kwasy nienasycone omega 3, bez których łatwo zapadamy na choroby serca, osłabienie nerwów, niewydolność mózgu, alergie i nowotwory. Obecna w siemieniu witamina E, znacznie opóźnia procesy starzenia a witaminy - B1 i B6 oraz kwas foliowy i cynk, czuwają nad poprawną odpornością i prawidłowym funkcjonowaniem organizmu.


Siemię to również doskonałe źródło błonnika-warunkującego szybką przemianę materii. Zawartość w nasionach lnu dobroczynnych śluzów to świetny sposób na gardło i choroby wrzodowe żołądka, przełyku i dwunastnicy. Siemię lniane to także bogactwo związków roślinnych, takich jak flawonoidy i fitoestrogeny. Jedne i drugie mają ogromne znaczenie w utrzymaniu naszego zdrowia na najwyższym poziomie. Flawonoidy chronią przed szybkim starzeniem organizmu a fitoestrogeny, pomocne są w łagodzeniu objawów menopauzy u kobiet.

W diecie bogatej w przetworzone produkty nie ma korzystnych właściwości takich jak z roślin, szczególnie takich, jak siemię lniane, dzięki któremu mózg i cały układ nerwowy działa sprawnie a nasze serce pracuje mocnym mięśniem, pompując krew w elastyczne naczynia, pozbawione fatalnych złogów i innych przeszkód, które są skutkiem złej diety.

Schylmy się po proste ziarna i skosztujmy ich dziennie 2-3 łyżeczki zmielonych nasion- nie trzeba ich dużo jeść, by odczuć dobroczynny wpływ siemienia lnianego, ale warto to robić systematycznie i co jakiś czas, przykładowo przez 2 tygodnie, przerwa i znowu kolejne dwa tygodnie... Siemię lniane, poza korzystnym wpływem na wszystkie układy wewnątrz ustroju, cudownie działa na naszą cerę, włosy i paznokcie. Jego wadą są kalorie, bo przecież to roślinka oleista, ale jakże cenny ten tłuszczyk. Jeśli nie lubicie ryb, bądź z jakiś powodów nie możesz ich jeść to siemię lniane zastąpi ci ten brak w stu procentach. Warto dosypywać go regularnie, małymi porcjami, świeżo zmielone do sałatek, surówek, zupek, jogurtu, czy past do pieczywa.



Spożywanie oleju lnianego wraz z warzywami to kompletna dawka cennych składników. Olej lniany jest bardzo smaczny a surówki z nim, wyśmienite. Nie używamy go jednak do smażenia, bo to, co w nim najlepsze, ginie już powyżej 40-50 stopni Celsjusza. Minusem jest jednak cena - około 20-30 PLN za pół litra.

Podsumowując, siemię lniane w ziarenkach to dla człowieka tanie źródło cennych składników odżywczych, niezbędnych do utrzymania na przyzwoitym poziomie komfortu fizycznego i psychicznego, szczególnie we współczesnych czasach, w zatrutym środowisku wśród morza produktów o podejrzanym działaniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.