sobota, 24 sierpnia 2019

Jarmuż na liczne kłopoty: odtruje, odmłodzi i uspokoi...

Jarmuż to pomarszczona, zapomniana nieco kapusta, napakowana wapniem, witaminami C, K, A, E, B. Niestety smakiem nie zachwyca. Smak jednak można oszukać a organizm nakarmić bogato, zdrowo i naturalnie.



Jarmuż warto spożywać na surowo, miksując liście bez nerwów, łodyg z dodatkiem soczystych aromatycznych owoców np: brzoskwiń, nektaryn. Delikatna obróbka termiczna np: gotowanie na parze korzystnie wpłynie na zmniejszenie ilości niekorzystnych związków. Soki z jarmużem można także łączyć z jogurtem naturalnym, co dodaje jeszcze więcej walorów smakowych. Szczegółowy przepis na moim blogu Napój super odżywka z jarmużu kulinarnym lub na YT: https://youtu.be/xEI_UEBi6EU

Jarmuż to cenne źródło chlorofilu i sulforafanu, które to substancje działają obronnie, przeciwbakteryjnie a nawet stawiają opór nowotworom. Spożywanie jarmużu chroni układ pokarmowy przed owrzodzeniem. Jak większość zielonych roślin jarmuż ma sporo witaminy K, której właśnie najwięcej w chlorofilu. Brak tej witaminy objawia się słabą krzepliwością krwi i prowadzi do anemii. Bez niej kości są słabe a miesiączki u kobiet bolesne i obfite. Rany goją się długo a krwotoki trudniej zahamować, Cenne minerały jak wapń, żelazo i inne makro i mikroelementy słabiej się wchłaniają.

Jarmuż wzmacnia wzrok, dzięki karotenom.

Duża zawartość w jarmużu przeciwutleniaczy jak witamina C i E ma niebagatelny wpływ na mniejsze ryzyko infekcji, spowolnienie procesów starzenia,  regulację ciśnienia tętniczego a także na przyjemny wizerunek widoczny w ładnej skórze, włosach i paznokciach.

Jarmuż zawiera sporo żelaza. Warto wiedzieć, że żelazo obecne w hemoglobinie czuwa nad transportem tlenu do każdej komórki organizmu. Krew uboga w żelazo objawia się w organizmie niedokrwistością, zmęczeniem i innymi groźnymi powikłaniami.


Błonnik zawarty w jarmużu reguluje prawidłowe oczyszczanie, poprawia pracę jelit i skutkuje regularnym wypróżnianiem. 100 g jarmużu surowego to około 50 kalorii. Liczba kalorii spada po ugotowaniu. Po ugotowaniu zmniejsza się też jego skład odżywczy, ale i zmniejsza się zawartość związków niekorzystnych dla człowieka. Jarmuż jest niezły gotowany np: z białą kapustą. Jarmuż po przemrożeniu zyskuje znacznie na smaku. Dlatego lepszy jest jesienią a nawet zimą po  przymrozkach.

Osoby z niedoczynnością tarczycy jarmuż niestety powinny pominąć.

Podsumowując każdy produkt nawet ten roślinny, choć zdrowy, w nadmiarze nie jest wskazany. Wystarczy 2-3 razy w tygodniu w sezonie wzbogacić dietę szklanką soku owocowego z jarmużem. Na przykład obecne w jarmużu szczawiany mają ujemny wpływ na niektóre procesy w organizmie i mogą skutkować osłabieniem kości i stawów dlatego umiar jak najbardziej konieczny do zastosowania.

3 komentarze:

  1. Całkiem ciekawe info :) Dzięki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie jarmuż to często główny składnik koktajli. Podobnie z resztą jak szpinak. A to ze względu na wskazówki jakie jest najlepsze żelazo. Dowiedziałam się, że tego typu produkty mają żelaza najwięcej. Jestem anemiczna osobą, więc przyjmowanie tego pierwiastka ten jest dla mnie istotne. Zarówno w postaci tabletek jaki i w diecie. Zarówno żelazo o dobrym smaku jak i informacje o produktach zawierających mnóstwo tej witaminy czytając tego typu wpisy. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobre obszerne spojrzenie na właściwości zdrowotne jakie daje nam jarmuż i jak może pomóc z uregulowaniem żelaza.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu.
Pozdrawiam Weronika