niedziela, 18 stycznia 2015

Awokado czyli sposób na zdrowe masło

Przygotowanie deseru z awokado, kiwi jagód i jogurtu
Awokado uważane jest za źródło młodości i krzepy. Po ugryzieniu maślane, ale niekoniecznie lubiane przez wszystkich, gdyż w smaku, trzeba przyznać - trochę mdłe i nijakie. Jednak nie trudno przecież o proste przyprawy i dodatki, żeby przygotować je w bardzo smacznej wersji do podania, czerpiąc przy tym ogromną korzyść dla zdrowia. Przepisów z awokado jest mnóstwo w sieci, w literaturze i w codziennej prasie. Zatem kiedy owoce pojawiają się w naszych sklepach trzeba je koniecznie włączyć do diety z wyjątkiem osób, które są uczulone na awokado lub jeśli owoce nie są wskazane z innych powodów.

Awokado krótki opis

Awokado Persea,  nazywane także smaczliwką należy do rodziny wawrzynowatych Lauraceae, spokrewnione także z grupą magnoliowych. Z wyglądu przypomina gruszkę, choć ma zupełnie unikatową zieloną lśniącą skórkę. Ojczyzną drzew, które rodzą smaczliwki jest głównie Meksyk i pozostałe kraje Ameryki Środkowej oraz ciepłe rejony USA i Ameryki Południowej - Brazylia, Peru... Historia zastosowania awokado w kuchni sięga kilku tysięcy lat przed naszą erą. 
Maślane owoce smaczliwki mają w swoim składzie kwasy nienasycone - życiodajne tłuszcze o właściwościach regulujących ciśnienie, odmładzających, uspokajających i regenerujących.


Przepis na pyszny deser z jagód, awokado i kiwi

Awokado kalorie i najważniejsze składniki odżywcze


Awokado to chyba najbardziej kaloryczny owoc na świecie, ale jego kalorie są na wagę zdrowia. W większości w awokado biorą się z tłuszczu, ściśle mówiąc głównie z kwasów jednonienasyconych. I proszę, jak łatwo możemy uzyskać zdrowe masło, bez obaw, że skoczy nam ciśnienie. W 100 g owocu jest około 160 kalorii i myślę, że jak na masełko to całkiem niewiele.


Witaminy:
E - witamina serca i przeciwutleniacz, A- witamina wzrostu i przeciwutleniacz, witaminy z grupy B (w tym B1, B2, B3, B5 - pantenol, B6 i folacyna B9 - kwas foliowy)
oraz C, PP, K i H

Minerały: potas i wapń, mangan, miedź, cynk

Białko to aż 2 g na 100 g owocu

Błonnik około 6 g na 100 g

tłuszcze około 16 g na 100 g (olej oleinowy i linolowy)

woda około 68 g na 100 g

Awokado właściwości


reguluje ciśnienie i cholesterol
  
uelastycznia naczynia krwionośne

utrzymuje równowagę elektrolitów (rola potasu w organizmie)

wpływa na prawidłowy rozwój komórek krwi, mózgu, nerwów, kości, tkanek mięśniowych i skóry 

dba o prawidłowy metabolizm i pozostałe procesy w organizmie

pomimo znacznej ilości kalorii działa jak detoks i odchudza

reguluję pracę układu pokarmowego usuwając zaparcia

poprawia wzrok (zawartość luteiny)

usuwa zmęczenie i rozdrażnienie, 

uspokaja i chroni przed depresją

pierwszorzędny składnik w kosmetyce i w codziennej pielęgnacji skóry, włosów i paznokci
 - odmładza i regeneruje

Awokado w kuchni

Awokado w krajach, gdzie rośnie stosowane jest kulinarnie na wiele sposobów - na ostro i na słono jako sos i przystawka do wielu dań. Warto tu wymienić najbardziej znany stary i ciągle na topie meksykański specjał guacamole, który przygotowuje się bardzo prosto dodając do dojrzałego zmiażdżonego awokado dwa najważniejsze składniki - sok z limonki i sól do smaku. Te trzy składniki to właśnie idealny sposób na zdrowe masło do kanapek. Smak guacamole można podkręcić czosnkiem, szczypiorkiem i chilli.











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.