poniedziałek, 2 lipca 2012

Pyszna i szybka surówka z białej kapusty



Składniki surówki:

1/4   średniej główki białej kapusty bez głąba, który mimo sporej zawartości witamin, bywa niezjadliwy
1 spora marchew
natka pietruszki
odrobina soku z cytryny
4 łyżki oleju roślinnego, może być rzepakowy tłoczony na zimno (wiele witamin rozpuszcza się właśnie w tłuszczu, jak witamina A)
sól, cukier, pieprz do smaku


Kapustę ścieramy na szatkownicy lub nożem na bardzo cienkie paseczki. Dodajemy utartą marchew, sok z cytryny i przyprawy. Ugniatamy łyżką, by kapusta nieco skruszała. Nadmiar soku lepiej wypić niż wyrzucić, gdyż to także witaminy. Na koniec wlewamy olej
(Druga metoda - bardzo smaczna - do oleju warto dodać 2-3 łyżki naturalnego jogurtu lub śmietany, troszkę soku z cytryny, sól, cukier, pieprz i szczyptę chrzanu. Połączyć, wlać sos do surówki i całość wymieszać), wsypujemy posiekaną pietruszkę i mieszamy. Próbujemy. Surówka smakuje wybornie i wystarcza dla czterech osób. Jest wspaniałym dodatkiem do drugich dań. Jeśli tak, jak ja lubisz ostrzejszą wersję, dodaj do sosu olejowego łyżeczkę chrzanu - wymieszaj olej z jogurtem, chrzanem i wlej do surówki.

Wartości odżywcze surówki z białej kapusty są olbrzymie. To bogactwo witaminy C, A, PP, B, E, K, H oraz bardzo dobre źródło wapnia, fosforu, żelaza, manganu i siarki. Dodatkowo surówka wzbogacona jest karotenami z marchewki i naci, witaminą C z naci pietruszki i kwasami NNKT z oleju roslinnego.

 

Czy wiesz, że:

Nać z pietruszki, wg:  Zofii Chełmińskiej w Zasadach Żywienia I dietetyki stosowanej, zawiera w 100 gramach aż 178 mg wit. C
                                                       6722 mikrogr.karotenu       
                                                         193 mg wapnia
                                                           84 mg potasu
                                                             5 mg żelaza
                                                             3,7 mg białka
                                                             6,9 mg błonnika
                                                            60 kalorii
i wiele innych cennych wartości, dzięki którym nie dochodzi w organizmie do zatrzymywania nadmiaru wody, opuchlizny i obrzęków, zwłaszcza w diecie, bogatej w sól.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuje za pozostawienie komentarza na moim blogu. Postaram się odpowiedzieć na Wasze pytania i propozycje, co do jego zawartości.